BEIDEVINDAS

Beidevindas – kursas į vėją, kai vėjas pučia nuo 0 iki 80 laipsnių kampu. Kitaip sakant – plaukimas daugiau ar mažiau prieš vėją. Neplaukusiems buriniu laivu tai gali pasirodyti jei ne visai neįmanomas, tai bent jau sunkus ir nepatogus plaukimas. Nevisiškai taip. Suprantama, jachta vien tik su burėmis tiesiai prieš vėją plaukti negali. Jeigu taip tenka plaukti, laikomasi kurso 30-40 laipsnių kampu į vėją, po kurio laiko – daromas posūkis – vendas. Toks plaukimas, žiūrint iš aukštai, primintų Lietuvos kaime dar randamo, dviejų rankenų rankinio pjūklo, liaudyje vadinamo „družba 2“, dantis. Kas be ko, tai reikalauja tikslaus jachtos valdymo. Teoriškai – didžiausias šiuolaikinio burlaivio greitis pasiekiamas plaukiant 60 laipsnių kampu į vėją. Taip yra todėl, kad burlaivio ir vėjo greičiai sumuojasi: kuo greičiau plaukia jachta, tuo didesnis priešpriešinis vėjas jos atžvilgiu. Tokiu būdu vėjo greitis denio atžvilgiu kone padvigubėja ir sėdintiems ant denio tenka apsirengt šilčiau.
Vėjo kampas kurso atžvilgiu apie 40-45 laipsniai, tačiau dėl jachtos dreifo, laivo kursas vėjo atžvilgiu yra kiek smailesnis – apie 35-40. Jachtą vairuoja Darius. Sąžiningai stebi kompasą, stengiasi kuo tiksliau laikytis kapitono nurodyto kurso. Tai naujokui nėra paprasta. Jūra banguoja, vėjo stiprumas ir kryptis nėra labai pastovūs. Dariui trūksta įgūdžių, kaip ir mums visiems – naujokams. Situacija kiek panaši į tokią, kai naujai iškeptas automobilio vairuotojas mato tik kelis metrus į priekį nuo kapoto, bet nemato eismo situacijos plačiau, taigi negali jos prognozuoti ir laiku pasiruošti netikėtumams. Darius vis nukrypsta į Vakarus. Stengdamasis išlaikyti kursą, pasuka aštriau į vėją ir jau nebespėja „pagauti“ laivo – kad ir kiek laikytų rumpelį prie savęs pritraukęs, jachta jau stoja ir ruošiasi plaukti atgalios.
– Rumpelį nuo savęs! – komanduoja Dainius.
Darius vykdo kapitono nurodymą ir jachta svirdama į dešinę, po to vėl į kairę, sukasi ratu. Po kelių minučių manevras pakartojamas, dar po kiek laiko – vėl sukamės ratu...
– Karvės vendas! – Dariaus vairavimą komentuoja kapitonas: – nesisukinėk taip, dar kas pamatys nuo kranto...
Beje, kai vėliau teko vairuoti jachtą man, šį Dariaus manevrą porą sykių pakartojau. Šiaip jau karvės vendas – tai saugus manevras, keičiant halsą, esant pavėjiniam plaukimui, mūsų atveju – tai buvo nepatyrusio vairininko požymis.